Tuesday, August 3, 2010

PENCINTA WANITA (Episod 01)

"Encik Nasir! Ada student nak jumpa..." panggil kerani di kaunter memberitahu. Aku yang sengkak dengan pelbagai mesyuarat di pagi hari cukup berat untuk bertemu sesiapapun. Kujenguk di luar...."Ah....si Habsah rupanya" (bukan nama sebenar). Aku menggamit Habsah masuk. "Saya nak tanya pasal sijil aktiviti saya" katanya terus. Aku pandang wajahnya sambil mengangguk-angguk. Aku tahu bukan itu yang Habsah mahukan. Mukanya serba gelisah dan matanya tidak berani langsung menentang mataku. Kulayan Habsah bercakap.

"Saya siapkan dan bila habis minggu exam, awak collect"...kataku memancing "Sibuk Cik, ni tengah break kelas 10 minit....lepas tu dapat sms dari isteri Encik Kama marah-marah sebab ada affair dengan suami dia".

Mulut aku bagai mahu jatuh ke lantai. "huh?" tanyaku semula. "Bila punya cerita nih?" kalau yang bijak menangkap, sudah tentu terus faham seolah-olah ini bukan pertama kali Encik Kama tertangkap sebegitu..."Baru tak sampai setengah jam tadi Encik" jawab Habsah. Mukanya cukup gusar....cukup-cukup gusar. Aku ketawa kecil...bukan mahu mempersendakan Habsah, tapi mahu menyuntik rasa agar dia melihat situasi pelik itu sedikit ringan.

Tanpa disuruh-suruh Habsah menambah " saya dah bertunang dah, dan nak kena kawin dah hujung tahun ni...bukannya saya kenalpun tunang saya tu. Entah apa yang dia buat di New Zealand sana, entah main dengan perempuan manapun saya tak tahu...kita tak nampak".

"Hish...awak ni!" jerkah aku. "Kenapa cakap macam tu?" "Saya tak nak hampakan harapan mak saya" "Kawin paksa la ni" aku gelakkan Habsah lagi."InsyaAllah, mak awak tahu pilih yang bagus untuk awak...Habis awak nak buat macamana ni? tanyaku.

"Dia ajak saya jumpa, saya nak pergi jumpa la" tegas Habsah berani. Aku jerkah Habsah lagi.

(selesai episod 01)

No comments:

Post a Comment